Archief > Bijeenkomst 2013



 
 
DE 12de EDITIE VAN DE DAG VAN TAAL, KUNSTEN EN CULTUUR
Op vrijdag 25 januari 2013 vond in en rond het Academiegebouw in Groningen voor de twaalfde keer de Dag van Taal, Kunsten & Cultuur plaats. Op deze studiedag voor vo-docenten ging een keur aan sprekers in op de laatste (wetenschappelijke) ontwikkelingen binnen Talen, Kunsten en Cultuur.
 
Doelen van de dag waren:
 
Ø Vakinhoudelijk bijtanken
Ø Opdoen van lesideeën
Ø Uitwisselen van ervaringen
 
De dag werd georganiseerd door de universitaire Lerarenopleiding van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, in samenwerking met de Faculteit der Letteren, het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc) en de Hanzehogeschool Groningen 
 
 
PROGRAMMA

 
 
 
 
Ochtendprogramma
Academiegebouw


09:00 - 09:30 Ontvangst

09:30 – 10:15 Vakbijeenkomsten Nederlands

10:15 - 10:45 Pauze en informatiemarkt

10:45 - 11:30 Opening + Plenaire Lezing - Joanneke Prenger

11:30 - 12:30 Over de essentie van het onderwijs - Jan Terlouw (schrijver)

11:30 - 12:30 Subplenaire lezingen
    • Het cultureel DNA van Europa - Homerus, Beethoven, ABBA, Picasso – Pieter Steinz
    • Tweetalig onderwijs: bedreiging of bijdrage?  - Rick de Graaff
    • " Making the Mummies Dance " - Musea en hun publiek. De laatste 200 jaar - Andreas Blühm
    • Forumdiscussie Nederlands - Kanttekeningen bij opbrengstgericht onderwijs  - Kees de Glopper, Klaas Heemskerk, Clary Ravesloot, Huub van den Bergh, Henk Tameling
12:30 - 13:45 Lunch en informatiemarkt
 

Middagprogramma
Harmoniegebouw


13:45 - 15:00 Workshopronde 1


* Nederlands & Taalondersteuning

1. Lekker lezen met Lezen voor de lijst op het vmbo Caroline Wisse - Weldam en Cilla Geurtsen
2. Beestachtige lessen en fabelachtige vertellingen Erwin Mantingh
3. Schrijven in een genre, om te leren voor de vakken Gerald van Dijk
4. Nieuws in de klas// de Digitale Nieuwscollage Chris van Hall
5. Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek Martine Braaksma


* Algemeen moderne vreemde talen
11. Doe meer met language learning histories Saskia Visser
12. Differentiëren is te leren Carel van der Burg


* Engels
14. Travel in Writing Ann Hoag
15. Engelse literaire leesniveaus bepalen Ate Grijpstra
 

* Duits
18 . Marlen Haushofer: 'Die Wand'. De roman en de verfilming Henk Harbers


* Kunst en Cultuur
25. Cultuur & techniek Trudi van den Berg
26. De honger naar Echt Susan Aasman
 


15:00 - 15:15 Pauze

15:15 - 16:30 Workshopronde 2
 

*Nederlands & Taalondersteuning
6. Zestiende - eeuwse kluchten: mooi vies, knap lelijk Femke Kramer
7. Poëzie in elke klas Kees Spiering
8. Interactie tussen leerlingen onderling als basis voor kennisconstructie Jan Berenst
9. Schrijven om te leren – van theorie naar praktijk Maaike Pulles en Joanneke Prenger
10. Boekverslagen schrijven met het referentiekader taal Clary Ravesloot (SLO)


*Engels
16. CLIL in de klas: vocabulaire en leesvaardigheid Robert Smit, Tanya Schadee en Janie McCloughin
17. Reading revisited. Nienke Smit


* Duits
19. Tweetalig Duits - VMBO - TL Karin Teitsma
20. Modellversuch Sprachen lernen über die Grenzen weg Peter Rinket en Verena Lowens


* Kunst en Cultuur
27. Meervoudig kijken Agnes Scholte
28. Educatief theater Karin Noeken
 


16:30 - 17:30 Afsluitende Borrel